Friday, July 24, 2009

Kerenah Bakal Mak Mertua

rakaman perbualan ini antara keluarga mat dan keluarga minah tentang
hantaran oleh pihak minah.

Emak kepada Minah :
"Yerlah.... anak saya blajar lulusan universiti.... tak nak bilang
baper... tapi biar lah patut-patut.... selalunya yang belajar tinggi dalam
lingkungan 10 Ribu..... tapi ini lah satu satunya anak pompan saya....
harap harap paham jerlah~"


Emak kepada Mat :
"Saya paham maksud awak... tapi saya harap awak pun paham lah yer... kalau
terlampau tinggi harus ditangguhkan nanti..... biarlah dicepatkan biar
jauh dari maksiat..."


Emak kepada Minah :
"Kalau awak tak mampu... Anak saya nie bukan tak laku... ada banyak lagi
yang tunggu....... dah lah harga rendah.... nak cepat pulak tuh... apa
nanti orang cakap..."

Mat :
"Yerlah makcik.... Makcik nie jual anak ke kereta? Takda macam gini.....
SEKARANG jugak saya DOWNPAYMENT 2 Ribu... Saya bawak balik anak makcik....
Malam nie saya TEST DRIVE DULU SEMUA..... kalau dalam semua BAIK.....
Jangan cakap 10 RIbu 12 Ribu pun saya letak... tapi kalau dah LEMAU, ENJIN
PUN TAK BAGUS tuh anak makcik DENGAN DEPOSIT DEPOSIT semua MAKCIK boleh
simpan!!"

wakakakaka.......

p/s : realiti zaman skang...

Walaupun lawak, tapi kenang kenangkanlah akan lawak ini, amik pengajaran kepada ibu bapa yang terlalu berkira sangat tuh. Anak ni bukan harta benda untuk djual beli. Aku pun dulu pernah bertekad, kalau dapat anak dara yang mak bapak letak mahal-mahal, aku akan bayar, tapi jangan harap aku akan bawa balik semula anak dara mereka. Bukan apa, hanya perasaan geram di dalam hati, bukannya mereka tidak tahu bagaimana si lelaki bersusah payah untuk mengumpul duit untuk berkahwin, ada sampai sesetengahnya terpaksa meminjam daripada bank untuk berkahwin, kalau tak, sampai umur 40an baru dapat mendirikan rumah tangga kerana kos perkahwinan sekarang yang semakin meningkat dari hari kehari.

Jadi, kepada sesiapa dapat bakal mak bapak mertua yang spoting dan boleh bawak bincang, korang patut bersyukur sangat sangat kerana untuk mendapat mak bapak mertua yang memahami tentang kesusahan pihak lelaki bagi mendirikan rumah tangga amat susah sekrang ini. Bukan aku nak kata semuanya, tapi kebanyakkanya begitu. Siapa makan cili dialah terasa pedasnya.






No comments:

Post a Comment

Sila Tinggalkan Komen Anda Disini